Scenariusz zajęć prowadzonych w grupie dzieci 6 letnich
Temat : Bezpieczna droga do szkoły.
Cele : Główny – Bezpieczeństwo w drodze do szkoły.
Szczegółowe - Przyswojenie pięciu zasad przechodzenia przez jezdnię. - Bogacenie słownictwa dzieci o nowe wyrazy i pojęcia. - Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych w drodze do szkoły. - Wdrażanie do dyscypliny i słuchania poleceń nauczyciela.
Operacyjne - Potrafi zastosować poznane przepisy ruchu drogowego w praktyce. - Wypowiada się na omawiany temat zdaniami. - Zna pięć podstawowych zasad przechodzenia przez jezdnię. - Opanował pojęcia: jezdnia, sygnalizacja świetlna, pieszy, chodnik. - Rozumie potrzebę zachowania bezpieczeństwa na ulicy. - Umie podporządkować się poleceniom nauczyciela.
Metody: rozmowa kierowana, instruktaż, działanie praktyczne, gier dydaktycznych, obserwacji, pokaz
Formy pracy : zbiorowa , indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: wiersz J. Słońskiej „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”, magnetofon z nagraniem komunikatu, chorągiewki w kolorze czerwonym i zielonym, plansze z prawidłowym i nieprawidłowym zachowaniem się dzieci, kartoniki z napisami TAK i NIE.
Czas trwania: całodzienny pobyt dziecka w przedszkolu.
ZAJĘCIA I
Temat: Bezpiecznie chodzę do przedszkola.
1) Wysłuchanie nagranego na magnetofonie komunikatu o wypadku na jezdni.
KOMUNIKAT: Uwaga, uwaga; dzisiaj rano dziecko z przedszkola wtargnęło nagle na jezdnię i zostało potrącone przez nadjeżdżający samochód. Dziecko dostało zewnętrznych obrażeń ciała. Obecnie znajduje się na obserwacji w szpitalu. Jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Apeluje się do rodziców i nauczycieli, aby zwracali większą uwagę na bezpieczeństwo dzieci .
2) Stworzenie sytuacji problemowej – rozmowa kierowana.
Nauczyciel: - Co mogło doprowadzić do wypadku ? - Jak można było tego uniknąć ?
3) Zapoznanie dzieci z wierszem J. Słońskiej „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”- uczącego podstawowych zasad przechodzenia przez jezdnię.
WIERSZ: Na chodniku przystań bokiem Popatrz w lewo bystrym wzrokiem Skieruj w prawo wzrok sokoli Znów na lewo spójrz powoli. Jezdnia wolna, więc swobodnie Mogą po niej przejść przechodnie.
4) Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów – ( bystry wzrok, wzrok sokoli, przechodnie). 5) Nauka wiersza na pamięć z jednoczesnym demonstrowaniem bezpiecznego sposobu przechodzenia przez jezdnię.
ZABAWA DOWOLNA DZIECI
W ramach zabawy dowolnej proponuje się wyjście na spacer, przy okazji, którego dzieci będą mogły praktycznie poćwiczyć przechodzenie przez jezdnię.
ZAJĘCIA II
Temat: Jestem uważnym pieszym.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1) Zabawa dydaktyczna – „Tak – nie”.
Nauczyciel odsłania plansze z prawidłowym i nieprawidłowym zachowaniem się dzieci na drodze, zadaniem dzieci jest przypięcie napisu TAK lub NIE do odpowiedniej planszy i uzasadnienie swojego wyboru.
2) Omówienie zasad przechodzenia przez jezdnię przy sygnalizacji świetlnej.
3) Wypełnianie odpowiednim kolorem światełka sygnalizacji świetlnej – STÓJ – kolorem czerwonym, IDŹ – kolorem zielonym.
4) Zabawa ruchowa – „Reagujemy na sygnał świetlny”.
Dzieci rozbiegają się po sali i reagują na sygnał – chorągiewkę w odpowiednim kolorze: zielonym lub czerwonym.
Opracowała mgr Beata Wojas nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 2 w Sandomierzu
|